Recensie: de IJzige Verloofde – Christelle Dabos

Eigenlijk was het al heel snel duidelijk dat ik De ijzige verloofde koste wat kost moest gaan lezen. Een meisje die door spiegels kan reizen en de geschiedenis van voorwerpen kan lezen? Count me in! Ik was meteen geïntrigeerd en benieuwd wat voor verhaal dit zou worden. Wat ik ervan vond? Dat lees je hier.

De ijzige verloofde: 4 sterren rating
Auteur: Christelle Dabos
Uitgeverij: Vib Young Adult / Luitingh-Sijthoff

De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten…

Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.

In De IJzige Verloofde volg je Ophelia, een meisje dat opeens wordt uitgehuwelijkt waarbij ze moet vertrekken uit haar vertrouwde omgeving. Ze verhuist naar een andere ark met een verloofde die ze niet kent en zelfs nog nooit heeft gezien. Erg gek, want normaal trouwt iedereen gewoon met één van hen neven of nichten, het idee van reizen en ergens anders wonen is dan ook nooit bij Ophelia opgekomen. Totdat dit alles in een rap tempo gebeurd en zij – als iemand die zich altijd in haar eigen wereldje heeft verschuilt – zich dus opeens extreem moet aanpassen.

Het verhaal begint al met een indrukwekkende passage, waarmee ik meteen het gevoel kreeg dat dit wel eens een nieuwe favoriet kon worden. Wat een fantasie zit er in dit boek! Zoveel zelfs dat het mede door de schrijfstijl soms een beetje deed denken aan een middlegrade. Echter was dat totaal niet erg en genoot ik van alle details en rare dingen die er gebeurden. Vanaf de allereerste zin zit je dan ook al meteen in het verhaal. Ophelia, de hoofdpersonage, is alleen al fascinerend, met al haar gaves, gewoontes en kledingstijl. Maar ook hoe zij met situaties omgaat en zich niet laat kisten, door wie dan ook. Buiten Ophelia om is de wereld ook ontzettend interessant, waarbij elke ark zo zijn eigen eigenaardigheden heeft.

In het begin krijg je dan ook echt wel Harry Potter vibes. Achterin het boek stond dat de vergelijking met Alice in Wonderland ook vaak wordt gemaakt, wat ook zeker te snappen valt. Maar dit boek staat naar mijn mening toch wel geheel op zichzelf en valt niet te vergelijken met een ander verhaal. De ijzige verloofde is dan ook een magisch verhaal waarbij je constant verrast wordt. Ik had in ieder geval geen idee waar dit verhaal naartoe zou leiden, heerlijk!

“Om door spiegels te gaan moet je jezelf onder ogen durven te komen. Je moet lef hebben, weet je, om jezelf recht in de poppetjes van je ogen te kunnen kijken, jezelf te zien zoals je bent, in je eigen spiegelbeeld te duiken. Mensen die zichzelf niet willen zien, die zichzelf voorliegen, die zichzelf beter vinden dan ze zijn, zullen dat nooit kunnen.”

Wat wel een beetje miste was een echt einde. Nu loopt er natuurlijk geen schooljaar of avontuur of iets af, om in de vergelijking met andere fantasy’s te blijven. Maar ik vond het wel erg jammer dat na 522 pagina’s het verhaal eigenlijk eindeloos doorliep en dus op die manier verdergaat in deel 2. Anderzijds klagen we normaal allemaal over een cliffhanger op het eind van een boek, het is dus maar net wat je liever hebt. Wel ben ik ontzettend benieuwd waar het verhaal van Ophelia ons gaat brengen. Ik betrapte mezelf erop dat ik dagen later nog dacht aan hoe het verhaal nou verder zou gaan. Gelukkig is al bekend dat deel 2, De vermisten van Maneschijn in januari uitkomt, met wederom een prachtige cover!

“Doden vergeten is alsof je ze nog een keer laat sterven.”

Bedankt VIB Young Adult / Luitingh-Sijthoff voor dit recensie-exemplaar.

Bestel De IJzige Verloofde bij Bol.com