Recensie: de Beminde – Kiera Cass

De Selectie serie is alweer een aantal jaren geleden, maar Kiera Cass is nu weer terug met een nieuwe serie! Deze keer een duologie met als eerste deel De beminde. Toen ik hoorde over dit boek moest en zou ik hem dan ook meteen lezen. Benieuwd wat ik ervan vond? En of dit boek net zo goed is als de Selectie? Lees dan snel verder.

De Beminde:3,5 sterren
Auteur: Kiera Cass
Uitgeverij: Best of YA

De beminde geschreven door Kiera Cass van de Selectie serie. Vertaald van the Betrothed.
De cover is in ieder geval prachtig, zoals we gewend zijn van de boeken van Kiera Cass

Hollis Brite is opgegroeid in Keresken Castle, samen met de andere dochters van adel, in de hoop de aandacht van de toekomstige koning te trekken. De jonge koning Jameson van Coroa is eigenlijk nooit op zoek geweest naar een echtgenote, totdat hij Hollis ontmoet. Als Jameson haar de liefde verklaart, is Hollis dolblij. Maar terwijl hij haar het hof maakt, realiseert Hollis zich dat de eindeloze stroom cadeaus en aandacht gepaard gaan met torenhoge verwachtingen.
Met een bezoek van de koning van Isolte in het vooruitzicht, ziet Hollis een kans om aan Jameson – en zichzelf – te bewijzen dat ze een geschikte koningin is. Maar wanneer ze een vreemdeling ontmoet die recht in haar hart lijkt te kijken, vraagt Hollis zich af of een leven met Jameson in het paleis een droom is die uitkomt, of een nachtmerrie die nooit eindigt.

mijn mening

Laat ik beginnen met zeggen dat ik echt van alles had verwacht van dit boek, maar dit niet. Het boek begint met een berichtje van de schrijfster zelf, Kiera Cass, waarmee je al snel weer in de sfeer komt van haar boeken en schrijfstijl.

De beminde speelt zich af in de 16e eeuw in het land Coroa. Iets wat door het gehele boek veel naar voren komt. Het adelleven, rijkdom en vooral de aandacht van de koning krijgen lijken de belangrijkste dingen te zijn en zo ook in het leven van Hollis. Iets wat we ons haast niet meer kunnen voorstellen in deze tijd. Hierdoor komt Hollis een beetje oppervlakkig over, vooral omdat ze in zo’n bubbel leeft. Gelukkig kom je er later in het verhaal achter waarom dat is. Door het gehele boek heen zie je Hollis dan ook groeien en begin je haar steeds meer te begrijpen, en met haar mee te leven. Je krijgt dan ook al snel meer bewondering voor haar. De lef die ze heeft om bepaalde keuzes te maken en haarzelf trouw te blijven, daar zouden we allemaal wel wat van kunnen leren.

“Het was moeilijk de woorden uit mijn keel te krijgen. Daar zat een geheime kus vast, die alle woorden blokkeerde waarvan ik wist dat ik ze moest zeggen en alles tegenhield waarvan ik wist dat ik het hoorde te doen.”

Naarmate dat het verhaal vorderde sloot ik niet alleen Hollis, maar ook talloze andere karakters in mijn hart. Tot aan het eind was ik benieuwd hoe het verhaal verderging, en toen gooide Kiera Cass er ook nog eens een enorme plottwist in, wat een heftig einde! De beminde was dan ook totaal anders dan de Selectie, maar had dezelfde fijne schrijfstijl waar ik zo’n fan van ben. Ik kan dan ook niet wachten op deel 2, ik moet en zal weten hoe het met Hollis verdergaat.

Bedankt Best of YA voor dit recensie-exemplaar.

Bestel de Beminde bij Bol.com

Recensie de beminde van Kiera Cass Pinterest