Recensie: Midnight Sun – Stephenie Meyer

Wat voor intro kan ik Midnight Sun nog geven. Ik denk dat bijna iedereen de Twilight serie wel kent. Ik heb letterlijk twaalf jaar gewacht tot dit boek uitkwam, en nu was het moment eindelijk daar! Hoge verwachtingen dus, waarvan ik hoopte dat deze niet zouden tegenvallen. Jaren terug las ik de gelekte versie van Midnight Sun, dus een deel kende ik al, maar ik hoopte vooral veel nieuwe informatie te verkrijgen. Wat ik ervan vond? En nog belangrijker, of dit boek een toevoeging is aan de serie? Dat lees je hier.

Midnight Sun
Auteur: Stephenie Meyer
Uitgeverij: Best of YA

Toen Edward Cullen en Bella Swan elkaar ontmoetten in Twilight werd er een iconisch liefdesverhaal geboren. Maar tot nu toe hebben fans alleen Bella’s kant van het verhaal gelezen. Eindelijk kunnen lezers nu ook Edwards versie van het verhaal lezen. Dit onvergetelijke verhaal, verteld vanuit Edwards perspectief, krijgt een nieuwe en donkere wending. De ontmoeting met Bella is de meest zenuwslopende en intrigerende gebeurtenis die hij in zijn jaren als vampier heeft meegemaakt. Hoe meer fascinerende details we leren over Edwards verleden en de complexiteit van zijn gedachten, hoe meer we begrijpen waarom dit de meest bepalende strijd van zijn leven is. Hoe kan hij zijn hart volgen als dit betekent dat hij Bella in gevaar kan brengen?

In Midnight Sun neemt Stephenie Meyer ons mee terug naar een wereld die miljoenen lezers heeft geboeid, en nog altijd boeit, en brengt ons een nieuwe epische roman over de verwoestende gevolgen van onsterfelijke liefde.

Midnight Sun begon weer net zo verslavend als de gehele Twilight serie voor mij toendertijd is geweest. Waarbij ik met elk boek meteen begon te lezen nadat ik hem had gekocht en niet meer kon stoppen met lezen totdat het boek uit was. In dit geval zat ik zelfs ‘s nachts buiten met het zaklampje van mijn mobiel nog te lezen. Ik was dan ook erg onder de indruk van wat Stephenie Meyer weer heeft neergezet met dit boek. Normaal zou je denken dat het saai zou zijn, veel dialogen ken je immers al van Twilight. Toch voelt dit weer geheel nieuw aan uit het perspectief van Edward, en kom je zoveel meer te weten over zijn gedachtewereld en wat achter vele momenten en gesprekken schuilging. Niet alleen over Edward leer je veel, maar door zijn speciale talent – het gedachtelezen van andere mensen/vampiers – leer je ook erg veel over alle andere personages. Hoe zij denken, achtergrondverhalen, de bijzondere talenten en tot hoe ver die gaan, in Bella’s versie was dat allemaal veel beknopter. Ik had dan ook niet verwacht om nog zo verrast te kunnen worden door dit boek.

Echter was Midnight Sun op bepaalde punten wel langdradig en zeker niet kort van stof. Nu is het wel begrijpelijk sinds het vanuit Edward’s perspectief is. Een vampier hoeft niet te slapen, heeft extreem veel hersencapaciteit en kan dus met veel dingen tegelijk bezig zijn. Dit kwam hierdoor wel extra naar voren, maar maakte het qua leeservaring soms een beetje vermoeiend. Na Midnight Sun heb je in ieder geval een veel beter beeld hoe het is om een vampier, maar vooral Edward te zijn. In wiens hoofd het vaak nogal donker was.

Als echte Twilight fan kan ik dit boek dan ook alleen maar aanraden. Het was heerlijk om weer terug te keren naar de bovennatuurlijke wereld van Forks en nog meer verdieping te vinden in dit verhaal. De extra informatie maakte dit boek het zeker waard om te lezen.

Bedankt Best of YA voor dit recensie-exemplaar.

Bestel Midnight Sun bij Bol.com