Recensie: De Sterrengever – Jojo Moyes

De Sterrengever van Jojo Moyes had al een speciale betekenis voor mij doordat ik een fotochallenge won met dit boek. Ik was er alleen nog niet aan toegekomen om hem ook daadwerkelijk te lezen. Deze maand was het echter zo ver en wat was die goed! Ik heb er zelfs een nieuw favoriet boek bij. Benieuwd waarom? Dat lees je hier in mijn recensie.

De Sterrengever Jojo Moyes Recensie

De Sterrengever
Auteur: Jojo Moyes
Uitgeverij Fontein

Kentucky, 1937. Wanneer Alice hoort dat de bibliotheek vrouwen zoekt om te paard afgelegen huizen te bezoeken met boeken, besluit ze zich aan te melden. Ze is een prima ruiter, en dit biedt haar een ontsnapping uit het benauwende huis van haar man en schoonvader. Onder leiding van de vrijgevochten Marge vormen vijf vrouwen al snel een hechte groep, maar hun vriendschap wordt op de proef gesteld als een deel van het dorp én de wet zich tegen hen keren…

Alice is het saaie en bekrompen leven wat ze thuis heeft zat. In Engeland heeft haar familie constant kritiek op alles wat ze in haar leven wel en niet doet. Wanneer een Amerikaan haar een uitvlucht biedt door te trouwen pakt ze dit avontuur dan ook met beide handen aan en verhuist ze naar Kentucky. Tot ze erachter komt dat ze de ene gevangenis heeft ingeruild voor de andere, een misschien nog wel ergere..

“Er is altijd een uitweg, uit welke situatie dan ook. Misschien niet een fraaie. Misschien heb je het gevoel dat je geen vaste grond meer onder de voeten hebt. Maar je zit nooit gevangen, Alice.”

De sterrengever van Jojo Moyes heeft alle ingrediënten die je zoekt in een historische roman; vriendschap, sterke vrouwen, een verboden liefde én het is ook nog eens gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Kortom een roman naar mijn hart. Het feit dat het verhaal ook nog eens afspeelde rondom een paardenbibliotheek maakte dat dit boek al snel tot mijn favorieten behoorde.

Dit is een boek waarbij het moeilijk is om hem niet steeds op te pakken wanneer je een vrij momentje hebt. Omdat je móét weten hoe het verder gaat met Alice, Izzy, Beth en Marge, de vrouwen van de bibliotheek. Die stuk voor stuk met zoveel moed en kracht door het leven gaan. Ondanks dat zij onderdrukt worden en allerlei onrecht wordt aangedaan. Vooral Marge’s levenswijze was een voorbeeld waar menig mens van kan leren. Maar ook omdat de vrouwen zo’n geweldige missie hebben om de boekenliefde te verspreiden. Zodat mensen kennis kunnen vergaren en plezier kunnen beleven aan lezen.

“Alice raakte vervuld van een complexe mengeling van emoties: schok, bewondering, omdat Margery – alweer – had besloten om het levens volgens haar eigen regels te leven, ..”

De reizen te paard en alle karakters in het verhaal worden uitvoerig beschreven. Lees dit boek dan ook vooral wanneer je de tijd hebt en je je kan verliezen in een verhaal. Want dat dat gebeurt, dat is zeker. Ik vond het heerlijk om weer een boek over boeken te kunnen lezen met zoveel inspirerende personages. Ik kan dan ook niet anders dan dit boek volop aanraden.

Bestel De Sterrengever bij Bol.com

De Sterrengever Jojo Moyes Recensie
Recensie De Sterrengever Jojo Moyes