Recensie de Terugkeer van de Koningin – Rebecca Ross

Toegegeven, de cover deed het hem eerst, maar toen ik de synopsis las moest en zou ik dit boek meteen lezen. Mijn absolute favoriete genres zijn fantasy en historische romans, dit boek zou een mix van deze twee zijn dus kon er niks misgaan toch? Of dit boek het voor mij heeft waargemaakt? Dat lees je hier.

de Terugkeer van de Koningin:
Auteur: Rebecca Ross
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

De Terugkeer van de Koningin van Rebecca Ross is het duizelingwekkende debuut vol twists & turns voor YA-lezers die van romantische fantasy houden. Brienna groeit op in Huize Magnalia, waar ze samen met andere meisjes wordt getraind in een van de vijf passies: Kunst, Muziek, Dramatiek, Vernuft en Kennis. De meisjes werken hard aan hun passie, zodat ze, als ze hun zeventiende zomerzonnewende vieren, door een patroon worden gekozen en financieel worden ondersteund. Maar Brienna’s leven neemt een abrupte wending als ze ongewild betrokken raakt bij een gevaarlijk complot tegen de koning van Maevana. Voor ze het weet komt ze terecht in een web van politieke intriges en staat ze voor de moeilijkste beslissing in haar leven…

Map voor in De terugkeer van de Koningin
Map en landverdeling van de wereld, voor in het boek

Wat een origineel boek was dit, zelfs voor het fantasy genre! De cover doet al veel vermoeden en zelf was ik bang dat dit boek de potentie had om een standaard verhaal te worden. Niks was echter minder waar, elke keer dat je denkt te weten hoe het verhaal verder gaat, gebeurt er weer iets heel anders. Vanaf het begin zit je meteen in het verhaal en leef je mee met Brianna, een meisje die geen idee heeft waar ze vandaan komt, behalve dat ze twee nationaliteiten heeft. Ze wil dolgraag weten wie haar vader is, maar haar grootvader geeft maar niet toe. Dit maakt je meteen nieuwsgierig naar haar hele verleden en waar ze echt vandaan komt.

Wat ik wel erg wennen vond waren de omgangsvormen tussen de ‘leerlingen’ en hen meester, dit komt natuurlijk ook doordat het verhaal afspeelt in 1500. Soms vergeet je dat even doordat de omgangsvormen verder minder ouderwets leken. Misschien ook omdat de vrouwen in dit verhaal juist wel een sterke rol hebben, niet als ongelijke werden behandeld, maar met respect en aanzien.

“Er zijn vele geheime deuren om ons heen, gewoon in het zicht. We nemen alleen niet de tijd om ze op te zoeken en te openen.”

Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd geworden naar de rest van deze serie en elk ander boek die Rebecca Ross nog gaat uitbrengen. De Terugkeer van de Koningin had gelukkig dan wel weer een echt einde, waardoor een vervolg niet per se hoeft. Maar ik kan niet wachten om terug te keren ( 😉 ) naar deze wereld.

Bestel hier De Terugkeer van de Koningin bij Bol.com