Recensie de Executie – Danielle Bakhuis

Danielle Bakhuis komt toevallig uit dezelfde plaats als ik, maar ik was wel echt een achterblijver met haar boeken die bekend staan als echte spannende YA thrillers. Onlangs heb ik dan toch een boek van haar geprobeerd namelijk De Executie. Wat ik er van vond? Dat lees je hier in mijn recensie.

De Executie:
Auteur: Danielle Bakhuis
Uitgeverij: Best of YA

De Executie: de liveshow waarbij de grond letterlijk onder je voeten vandaan zakt.

‘Kandidaders, zijn jullie er klaar voor? De stemmen zijn geteld en dus gaan we nu over tot de eerste executie.’
Ik begeef het.
In mijn hoofd word ik gek en gil ik alles bij elkaar.
Colette Zwart steekt haar rechterhand in de lucht en telt af. ‘Kandidaders, in vijf… vier… drie… twee… één…’

Het is 2048. Wanneer de zestienjarige Charlotte van der Wal een misdaad begaat, heeft dat grote gevolgen. Sinds de doodstraf weer is ingevoerd, worden jongeren in enorme kooien boven een onpeilbare diepte in een live tv-show terechtgesteld. Ze zijn hun leven niet zeker, want voor het uur voorbij is zullen bij vier kandidaders de bodems onder hun kooien worden weg geklapt. Breng nu je stem uit!

De executie Danielle Bakhuis

Ik weet niet zo goed wat ik van dit boek had verwacht, iets Sciencefiction-achtigs met een mix van thriller? Het concept sprak me in ieder geval ontzettend aan, het boek las snel want je moet gewoon weten hoe dit eindigt, daarvoor was het te spannend geschreven. Toch was ik niet verrast of erg onder de indruk van dit boek. Ik snap het statement van de schrijfster, Danielle Bakhuis over de belachelijke tv-programma’s van nu en dat het allemaal steeds gekker wordt. Maar zo op 2/3e van het boek had ik het idee dat er te veel andere thema’s en statements nog even bij werden ingepropt, wat voor mij persoonlijk minder had gemogen. Ook was het erg duidelijk wat de inspiratiebronnen van de schrijfster waren (de Hongerspelen, Expeditie Robinson etc.) waardoor het verhaal niet zo origineel aanvoelde. Ondanks dat vond ik de schrijfstijl wel erg fijn, waardoor ik de andere boeken van Danielle Bakhuis nog wel een kans wil geven. Dit boek was het voor mij gewoon net niet.

Hopelijk bereikt de Executie wel het beoogde doel dat mensen gaan nadenken over hoe ver de tv-programma’s van nu gaan, je zou haast zeggen dat een vorm van de Executie inderdaad niet ver weg meer kan zijn.

Bestel de Executie bij Bol.com