Recensie: Circe – Madeline Miller

Circe van Madeline Miller las ik een heel tijd terug samen met de Hebban Leesclub, maar dan niet het boek op de foto uitgegeven door uitgeverij Orlando, maar de Engelse variant. Toevallig zag ik hem laatst bij de bieb liggen en toen dacht ik, deze recensie hoort toch gewoon op mijn blog? Vandaar alsnog mijn recensie over Circe, ik ben namelijk gek van boeken over de Griekse mythologie en vind het jammer dat daar zo weinig boeken van zijn. Benieuwd of dit boek de moeite waard is in dit thema? Lees dan snel verder.

Circe:
Auteur: Madeline Miller
*ik heb zelf de Engelse versie gelezen

In het huis van Helios, god van de zon en de machtigste onder de Titanen, wordt een dochter geboren. Circe is een vreemd kind, en zonder de goddelijke uitstraling van haar vader wordt ze uitgestoten door haar familie. Geïsoleerd wendt ze zich tot de gewone stervelingen voor gezelschap, waarbij ze een kracht ontdekt die verboden is voor de goden: hekserij. Wanneer de liefde haar ertoe brengt een vervloeking uit te spreken, stuurt Zeus Circe naar een verlaten eiland, waar ze haar vaardigheden verder ontwikkelt. De wereld is echter een gevaarlijke plaats voor een vrouw alleen, en met haar onafhankelijkheid roept Circe de toorn van zowel mannen als goden over zich af. Om te beschermen wat haar het meest dierbaar is, moet Circe al haar krachten aanwenden.

Madeline Miller brengt de oudheid sprankelend tot leven in dit betoverende verhaal van goden en helden, magie en monsters, overleven en transformatie.

”Some walked hand in hand with those they have loved in life; some waited, secure that one day their beloved would come. And for those who had not loved, whose lives had been filled with pain and horror, there was the black river Lethe, where one might drink and forget. Some consolation. For me, there was nothing.”

Zodra het verhaal begint heb je al snel door dat Circe het buitenbeentje is in de godenwereld. Met een normaal uiterlijk en zachte stem. Ze is voorbestemd om te trouwen met een prins, maar stelt haar moeder en vader alleen maar teleur. Doordat Circe nergens bijhoort raakt ze al snel in contact met mensen. Ze ontdekt dat ze magische krachten heeft, die uiteindelijk zelfs leiden tot een verbanning naar het eiland Aiaia. En dat, is waar het verhaal van Circe begint.

Madeline Miller neemt je mee in een absurde maar fascinerende wereld, waar de verhalen van de goden zo mooi en beeldend zijn beschreven dat het niet anders kan, dan dat je meteen in het verhaal wordt gezogen. Je leest niet alleen over Circe, maar ook genoeg andere mythes komen voorbij die allemaal erg knap met elkaar zijn verbonden. Hierdoor is dit wel echt een boek waar je goed voor moet gaan zitten en niet erg snel doorheen leest, maar wel prima te doen voor mensen die net als mij ook weinig meer herinneren of weten van de Griekse mythologie. Wat dit boek zo bijzonder maakt is dat je door het gehele verhaal de groei ziet die Circe doormaakt, van klein onzeker meisje tot één van de sterkste onsterfelijke godinnen waar zelfs Zeus bang voor is. De schrijfster laat je nadenken over het mens zijn en onsterfelijkheid, en zou die onsterfelijkheid het wel echt waard zijn?

Wat ik persoonlijk minder vond is dat het gehele boek is geschreven in proza. Nu heb ik al vaker een boek gelezen in die stijl en merk ik dat ik daar zelf gewoon niet zo’n fan van ben. Dit doet echter niet onder aan het verhaal wat zeker erg goed was. Circe blijft een sterke aanrader voor mensen die fan zijn van de Griekse mythologie.

“I thought once that gods are the opposite of death, but I see now they are more dead than anything, for they are unchanging, and can hold nothing in their hands.”

Bestel Circe van Madeline Miller in het Nederlands bij Bol.com
Bestel Circe in het Engels bij Bol.com