Recensie 19% Kans op Geluk – Yvanka van der Zwaan

Confession, ik ben echt gek op allerlei datingsverhalen, series, films en boeken. Toen ik 19% Kans op Geluk tegenkwam moest en zou ik het dus ook lezen. De promotie rondom dit boek vond ik al superleuk en origineel gedaan. Zo heeft dit boek een dubbele cover en kan je hem op twee manieren omdoen. De kleurrijke cover heeft elementen van het verhaal erin verwerkt, maar je kan hem ook lezen met de witte ‘serieuze’ cover met de tekst ‘Ik lees uitsluitend literatuur’. Zo weet niemand welk boek je leest en kan je zonder gêne lekker wegkruipen in deze feelgood roman. Ook leuk om te weten is dat Yvanka van der Zwaan een Nederlandse schrijfster is, mocht je het doel hebben om dit jaar meer boeken van Nederlandse bodem te lezen.

19% Kans op Geluk : 4 sterren rating vier ster
Auteur: Yvanka van der Zwaan
Gepubliceerd door: the house of books / thb

19% Kans op Geluk gaat over Ava, een vrouw waarbij alles nooit loopt zoals ze het wil, die alles strak in de planning wil hebben, alles overdenkt en alle scenario’s uitdenkt in haar hoofd. Ze is gescheiden en woont samen met haar dochter Cléo en heeft alles zover ze wil op de rit. Totdat haar gestructureerde leventje verandert in een chaos. Op haar werk vindt een overname plaats, ze dreigt zelfs haar baan te verliezen en tot overmaat van ramp, komt haar ex Thijs weer thuis wonen. Alsof dat nog niet genoeg is raakt ze met dank aan haar beste vriendinnen verzeild in de wereld van het online daten. Waar ze niets van blijkt te begrijpen. Maar Ava zou Ava niet zijn als ze er op geheel eigen wijze toch iets van probeert te maken. Of dat lukt is nog maar de vraag, hilarisch is het in ieder geval.

Als je in de mood bent voor een echt leuke feelgood roman dan zit je bij dit boek goed. De humor en sarcasme spat van elke pagina af en ik lag dan ook regelmatig dubbel van het lachen. Ava is iemand waar ik me aardig in herkende, maar die het gestructureerde toch nog naar de next level brengt. In het boek moet Ava juist leren om dit los te laten, of zoals haar nieuwe baas het noemt, ‘kijken of er een gele vlinder in deze blauwe pinguïn schuilt’. Toch heeft ze een gunfactor ondanks al haar rare en soms absurde dingen die ze uithaalt. Nu zou je denken dat dit boek alleen maar grappig is, maar hij brengt ook zeker een boodschap mee. Eentje waar ik zelf vaker naar zou moeten luisteren. Ook de thema’s bij jezelf blijven en doen waar je blij van wordt komen naar voren, wat dit boek toch even iets meer maakt dan een simpele feelgood.

Kortom, zoek je een hilarisch boek om even de wereld om je heen te vergeten? Dan is 19% kans op geluk zeker iets voor jou.

Bestel 19% Kans op Geluk bij bol.com