Recensie De tijd van de Vuurbloemen – Sarah Lark

De Tijd van de Vuurbloemen werd aangeprezen als een mix tussen Downton Abbey en Outlander. Twee series waar ik helemaal gek van ben. Het kon dan ook niet anders dan dat dit een nieuwe favoriet zou worden. Wat ik ervan vond en of dat ook echt zo was? Dat lees je in deze recensie.

De Tijd van de Vuurbloemen:
Auteur: Sarah Lark
Gepubliceerd door: Uitgeverij Fontein

De Tijd van de Vuurbloemen Sarah Lark

Duitsland, 1837. Ida sluit zich aan bij een groep jonge mensen die naar Nieuw-Zeeland zullen vertrekken. Hun is land beloofd, en vrijheid. Maar als het aan Ida lag, mocht Ottfried, haar door haar familie uitgezochte verloofde, wel achterblijven.

Nieuw-Zeeland, 1837. Cat is opgegroeid in een bordeel, en weet dat ze binnenkort gedwongen zal worden daar ook zelf de kost te verdienen. Ze vlucht weg, het binnenland in, op zoek naar een andere toekomst voor zichzelf. Ida en Cat ontdekken al snel dat je niet altijd iedereen op hun woord kunt geloven. Lukt het hen om toch het nieuwe begin te vinden dat zij zoeken?

”Het moest de naam zijn van een bloem, van een tere, kwetsbare bloem die toch de kiem van het leven in zich droeg. Rata misschien, de plant met rode bloemen die ook niet goed wist wat hij was en in eerste instantie leefde van andere planten. Op schrale grond werd het een struik die elke storm trotseerde, maar de plant groeide ook vaak uit tot een enorme, sterke en prachtige boom die zo onverwoestbaar was dat hij ijzerhout werd genoemd.”

Ik kreeg De tijd van de vuurbloemen cadeau van familie met het idee dat ik met 714 pagina’s (!) wel lang zoet zou zijn. Hij heeft dan ook wel een tijdje in mijn kast gestaan, grote boeken blijven immers intimiderend. Maar toen ik uiteindelijk was begonnen kon ik niet meer stoppen, wat een mooi en intrigerend boek is dit.

Het verhaal verloopt rustig, maar door het sfeertje heb je echt het gevoel alsof je even helemaal in een andere wereld bent. Alsof je zelf in die tijd rondloopt, de natuur ziet en ervaart hoe anders en misschien wel simpeler dingen toen waren. Ida en Cat, de twee hoofdpersonen in het verhaal zijn beide erg verschillend qua karakter. Ida komt uit een erg gelovige gemeenschap en familie en neemt daardoor het leven zoals het komt. Ze probeert geen wensen te hebben en maar te leven zoals verwacht word van een gelovige vrouw. En dan is er Cat. Die er klaar mee is om zelf geen keuzes te hebben, die op de vlucht gaat en daardoor haar eigen koers probeert te bepalen.

“Praat toch niet altijd alsof ieder ander geen mens zou zijn”

Er komen veel belangrijke thema’s in dit boek voor zoals vrouwelijke emancipatie, het gevolg van emigratie en wat ik het zelf extra interessant vond maken is dat veel gebaseerd is op waargebeurde feiten. Hoe de immigranten vertrokken naar Nieuw-Zeeland, hoe de mensen die daar al woonden – de Maori-stammen – leefden, wat voor gebruiken zij hadden en hoe er met hen werd omgegaan. Voor de geschiedenis liefhebbers is dit dus zeker een grote aanrader.

Kortom een boek die je moet lezen als je van historische romans houd en sterke vrouwelijke hoofdpersonages. Ik heb in ieder geval meteen deel 2 al besteld zodat ik mezelf weer kan onderdompelen in de 19e eeuw. Voor diegene die bij series altijd meteen willen doorlezen, dan hoef je niet lang te wachten. Deel 3 van de Rata station serie komt volgende maand al uit, de 26e van Juni 😉

Bestel De tijd van de Vuurbloemen bij Bol.com