Recensie: Het huis aan de Herengracht – Jessie Burton

Daar is die dan! Jessie Burton heeft weer een nieuw boek geschreven en deze keer kwam die zelfs uit in een extra prachtige editie. Na onder andere De bekentenis en De muze te hebben gelezen van deze schrijfster wist ik bijna wel zeker dat haar nieuwe boek Het huis aan de Herengracht ook weer in mijn straatje zou passen. Benieuwd wat ik van deze historische roman vond? Lees dan snel verder.

* Dit boek is een vervolg op Het huis aan de Gouden Bocht. Echter kan je dit deel wel makkelijk lezen zonder het eerste deel te hebben gelezen. Het heeft mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt naar meer.

Het huis aan de Herengracht
Jessie Burton
uitgeverij: LS Amsterdam

Het huis aan de Herengracht Jessie Burton recensie

Het langverwachte vervolg op Het huis aan de Gouden Bocht, de wereldwijde bestseller: een meeslepend verhaal over ambitie en geheimen in het Amsterdam van de achttiende eeuw.

Het huis aan de Herengracht van Jessie Burton begint achttien jaar na de gebeurtenissen van Het huis aan de Gouden Bocht, op Thea Brandts achttiende verjaardag. Zij verwelkomt haar volwassenheid met open armen. Thuis is de sfeer gespannen – haar vader Otto en tante Nella maken eindeloos ruzie, de familie Brandt verkoopt hun meubels om te kunnen eten en op Thea’s verjaardag, ook de dag dat haar moeder Maren stierf, dringen de geheimen uit het verleden het heden binnen. Nella is wanhopig op zoek naar een echtgenoot voor Thea om haar toekomst veilig te stellen. Wanneer ze een uitnodiging ontvangen voor het exclusiefste bal van Amsterdam, is ze dolgelukkig – misschien is het lot hen dan toch gunstig gezind? En inderdaad, het bal brengt nieuwe vooruitzichten, maar het lot van de Brandts blijft onzeker. En wanneer Nella een vreemd prikkelend gevoel in haar nek voelt, vraagt ze zich af of de miniaturist terug is… De BBC baseerde de populaire serie The Miniaturist op Het huis aan de Gouden Bocht.

Jessie Burton krijgt het toch elke keer weer voor elkaar. Al meerdere boeken heb ik van haar mogen lezen en de mysterie die zij in elk verhaal verweeft zorgt ervoor dat elk boek van haar mij van begin tot eind vasthoudt. Het huis aan de Herengracht was dan ook een genot om te lezen en haalde mij uit mijn leesdip. Extra leuk is dat deze historische roman op Nederlandse bodem afspeelt, ook al was het verhaal meer gefocust op de karakters zelf.

Het huis aan de Herengracht gaat in tegenstelling tot deel 1 – die over Nella ging – over Thea Brandt. Thea is net 18 geworden en weet wat ze wilt. Ze wil echte liefde, losbreken, avontuur en meegevoerd worden door dit alles. Tegelijkertijd mist ze de familie-eenheid die er altijd was en probeert ze wanhopig van iedereen hen geheimen los te krijgen. Haar tante Nella daarentegen is bang voor het verleden en de toekomst. Tot ze een – volgens haar – meesterplan heeft bedacht voor haar nichtje en zich daar ontzettend in vastbijt.

Het verhaal wisselt zich af tussen Thea en Nella waardoor je samen met hen uiteindelijk steeds meer losse eindjes kan verbinden met elkaar. Hierdoor blijft er steeds genoeg mysterie over om door te blijven lezen. Jessie Burton schrijft in Het huis aan de Herengracht weer op een ontzettende beeldende manier. Ze legt goed vast hoe je door fouten mogen maken misschien juist wel komt op het punt waar je wilt zijn. Misschien móét je ze zelfs wel maken. Want hoe kom je er anders achter wat je wel en niet wilt en waar je naartoe wilt? Kortom een heerlijk historisch verhaal met een weliswaar rustig tempo, maar zeker eentje die je blijft boeien tot het eind.

Bedankt uitgeverij LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.

(Dit is een affiliate link. Kost jou niks meer, maar geeft mij een klein percentage van de prijs wat mij weer verder helpt.)

Het huis aan de Herengracht Jessie Burton recensie Pinterest