Recensie: Aristoteles & Dante duiken in de Wateren van de Wereld

Toen ik Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum las dacht ik dat het verhaal was afgelopen. Niks was echter minder waar, na bijna tien jaar bleek de schrijver toch nog niet klaar te zijn met het verhaal en is er dit vervolg uitgekomen. En wat ben ik daar blij mee! Benieuwd wat ik van Aristoteles & Dante duiken in de Wateren van de Wereld vond? Lees dan hier mijn recensie.

Nog niet bekend met Ari & Dante? Dit boek is het vervolg op Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum.

Aristoteles & Dante duiken in de Wateren van de Wereld
Benjamin Alire Saenz
uitgeverij: Blossom Books

Aristoteles was altijd onzichtbaar. Stil en onopvallend. Hij liet niemand zien wij hij echt was. Totdat hij verliefd werd op Dante en iets in hem openbrak. Sindsdien sluit hij nieuwe vriendschappen, komt hij voor zichzelf en anderen op en laat hij zijn stem horen. En altijd is daar Dante, dromerige, grappige Dante. De jongens zijn vastberaden om hun eigen weg te vinden in een wereld die hen niet begrijpt. Maar dat kan alleen als ze hun hart openstellen voor wie ze zelf zijn.

Het ontroerende verhaal gaat precies verder waar het geëindigd was, alsof die tien jaar slechts een korte adempauze was voor de hoofdrolspelers. De lezer wordt wederom direct gegrepen door de poëtische stijl en de meanderende zinnen van Sáenz en is in een klap weer terug in de zomer van 1986, toen Ari & Dante ontdekten dat ze verliefd waren. Een meer dan waardig vervolg dat door de fans ontegenzeggelijk omarmd zal worden.

“Dingen gebeurden gewoon. Of eigenlijk gebeurde er helemaal nooit iets. Tot ik Dante ontmoette. Het was warm geweest, net als vandaag – en meestal blijven onbekenden gewoon onbekend. Ik dacht aan het geluid van zijn stem, de allereerste keer dat ik hem had horen praten. Ik had geen idee dat die stem mijn leven zou veranderen. Ik dacht dat hij me alleen zou leren zwemmen, in het zwembad. Maar hij leerde me duiken, in het water dat leven heet.”

Dit boek laat je voelen dat je leeft! De wereld en de gedachtes van Ari zijn prachtig verwoord waardoor ik zelf soms in één keer de wereld ook tien keer meer ging waarderen.

“Ik had altijd in een wereld geleefd die bestond uit de dingen die ik dacht. Ik had niet in de gaten hoe klein die wereld was. Ik was verstrikt geraakt in mijn eigen gedachten. Ik had in een wereld geleefd die ik zelf had verzonnen. En de wereld waar ik nu in leefde begon groter en groter te worden.”

Waar de openheid van Ari in deel 1 alleen openbaarde met Dante zie je hem in dit deel zich openstellen naar iedereen in zijn omgeving. De liefde voor Dante verandert hem. Het is alsof Aristoteles is wakker geworden en nu pas echt ziet wie de mensen om hem heen zijn, wat zorgt voor mooie gesprekken tussen hem en zijn ouders en vrienden. Tegelijkertijd is er voor hem zoveel onzekerheid en heeft hij wel honderden vragen. Net als ieder van ons, toen, nu en in iedere fase van ons leven.

Dit zijn de boeken waarvoor ik ben gaan lezen. Die je echt iets doen laten voelen. Ik heb gelachen, ik heb gehuild, maar bovenal laten de beschrijvingen je nadenken. Het is een boek waarvan ik geloof dat het jezelf ook een mooier persoon maakt. De reis die Ari doormaakt, maar ook de reis die de mensen om hem heen doormaken zijn prachtig beschreven. Ik kan dit boek dan ook niet méér aanraden, het vervolg was zeker net zo goed, misschien nog wel beter (?!) dan het eerste deel. Ik zou het je in ieder geval niet kunnen zeggen. Lees ze, en reis mee door de wereld van menselijkheid.

“We lachten een beetje – en ik wilde tegen haar zeggen hoeveel ik van haar hield, maar ik kon het niet. Ik wilde gewoon… Ik weet het niet. Soms kwamen er zulke mooie woorden in me op, en toch lukte het me niet om ze de wereld in te sturen zodat anderen ze ook konden horen.”

Bedankt Blossom Books voor het recensie-exemplaar.

Bestel Aristoteles & Dante duiken in de Wateren van de Wereld bij Bol.com

Recensie Aristoteles en Dante duiken in de Wateren van de Wereld