Recensie: Het geheugen van Babel – Christelle Dabos

Het geheugen van Babel is alweer het derde deel in de magische en fantasierijke Spiegelpassante serie. Na het einde van deel twee was ik dan ook blij dat dit boek hetzelfde jaar nog uitkwam. Ik moest weten hoe dit verder zou gaan. Benieuwd wat ik van dit deel vond? Lees dan snel verder.

Nog niet bekend met deze serie? Lees dan eerst de recensie van De ijzige verloofde.
Al wel het eerste deel gelezen, maar nog niet het tweede deel? Lees dan hier de recensie van De vermisten van Maneschjn.

Het geheugen van Babel
Auteur: Christelle Dabos
Uitgeverij: VIB Young Adult / Luitingh-Sijthoff

In deel 3 van de Franse YA-hit De spiegelpassante ontdekt Ophelia een geheim dat de toekomst in groot gevaar kan brengen…

Ophelia’s avontuur zet zich voort in Het geheugen van Babel, het derde deel in de magische Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Nadat Ophelia een groot geheim in Faroeks boek ontdekte, heeft ze twee jaar en zeven maanden op haar thuisark, Anima, doorgebracht. Maar nu is het tijd om in actie te komen… Ophelia reist onder een valse naam naar de ark van Babel, een kosmopolitische en hypermoderne ark die de parel van het universum wordt genoemd. Zal haar talent als lezer van voorwerpen voldoende zijn om te voorkomen dat ze door haar tegenstanders in een dodelijke val wordt gelokt? En zal ze Thorn, haar verloofde, ooit weer zien? Bovendien moet Ophelia een belangrijk geheim bewaren dat de sleutel tot het verleden kan zijn. Maar het kan ook de toekomst in groot gevaar brengen…

Recensie Het geheugen van Babel Christelle Dabos

Christelle Dabos gooit het met Het geheugen van Babel op een heel andere boeg. Waar we Ophelia de vorige keer achterlieten op de Pool – op terugreis naar haar eigen ark – zijn we nu twee jaar verder. Twee jaar waar tegelijkertijd veel en erg weinig in Ophelia’s leven is gebeurd. In dit deel reist ze af naar de ark Babel, waar ze alleen op onderzoek uit gaat en compleet op zichzelf moet vertrouwen.

In haar zoektocht hoopt ze Thorn te kunnen vinden. Ondertussen leren we geheel nieuwe personages kennen en sluit Ophelia onverwachte vriendschappen, maar maakt ze ook veel nieuwe vijanden. Niemand is echt te vertrouwen op Babel, waar men juist bekend staat als de eerlijkste en meest oprechte burgers. Het geheugen van Babel zat erg complex in elkaar door de geheel nieuwe Ark waarin Ophelia terecht komt. Qua zwaartekracht, magie, maar ook waar allerlei andere regels gelden met een strak regime. Daardoor kwam het plot wat langzamer op gang en zat er minder actie in dit deel. Toch zag ik door de beschrijvende schrijfstijl van Christelle Dabos weer alles voor me en was dit totaal niet storend, alleen al door alle nieuwe fascinerende personages. Dit boek voelde daarmee wel als het nodige opstapje voor het vierde en laatste deel, de ontknoping.

Ik blijf erbij, ik wil deze serie zo graag verfilmd zien! Wat een fantasie, plottwists en details zat er weer in dit deel. Ophelia laat weer zien dat je de grootste groei maakt door naar binnen te kijken. Ik ben erg benieuwd hoe Christelle Dabos dit originele verhaal gaat eindigen in De storm van de Echo’s. Dat het in ieder geval weer een verrassend verhaal gaat zijn, dat is zeker.

Bedankt VibYA voor het recensie-exemplaar.

Bestel hier Het geheugen van Babel bij Bol.com