Recensie: Dansen voor beginners – Nicola Yoon

Ik las laatst dat vrouwen gemiddeld 4x per maand huilen. Nu haal ik die quota al maanden niet wat betekende dat het tijd was voor Dansen voor Beginners, het nieuwe boek van Nicola Yoon. Nieuwsgierig of ik het droog kon houden bij dit boek? Lees dan snel verder.

Dansen voor beginners
Auteur: Nicola Yoon
uitgeverij: Querido

Dansen voor beginners Nicola Yoon recensie

Evie gelooft niet meer in de liefde sinds haar vader haar moeder heeft verlaten. Terwijl ze worstelt met haar verdriet om de scheiding, gebeurt er iets vreemds: iedere keer als Evie geliefden elkaar ziet kussen, ziet ze het volledige verloop van hun relatie – vanaf de eerste ontmoeting tot het moment dat ze uit elkaar gaan. Voor Evie bevestigt dit wat zij over de liefde denkt te weten – dat die nooit voor eeuwig is.

mijn mening

Een ander boek van Nicola Yoon Everything Everything, of te wel Alles wat je lief is is by far een van mijn favoriete boeken. Ik was dan ook erg nieuwsgierig of Dansen voor beginners net zo sterk zou zijn. Dit boek begon dan ook weer een beetje in de zelfde trant met boekige lijstjes en chatgesprekken. Hiermee leer je al snel Evie en haar probleem kennen. Evie gelooft namelijk niet meer in de liefde en heeft daar een verdomd goede reden voor. Dan gebeurt er iets magisch met haar. Ze ziet opeens van alle relaties het begin, midden en einde. Zou dit haar perspectief op de liefde veranderen?

“Ik geloofde in ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ omdat zij samen lang en gelukkig leefden. Ik wil terug naar die tijd, ik wil alles wat ik nu weet ontweten. Maar je kunt dingen die je weet niet ontweten.”

Laten we daar kort in zijn, bij Dansen voor beginners ga je het niet droog houden. Ik moest in ieder geval zeker een aantal traantjes laten. Hoe zou het zijn om van iedereen om je heen hen liefde te zien afspelen? En als je het einde bij zoveel mensen hebt gezien, zou je het dan zelf nog wel aan willen gaan? Deze vraag ging constant door mijn hoofd en ik was dan ook razend benieuwd wat Evie met haar gave zou doen en hoe het haar leven zou veranderen. Tegen de tweede helft van het boek kon ik niet meer stoppen met lezen waardoor ik om 1 uur ‘s nachts nog aan het lezen was. Ik moest weten hoe dit af zou lopen.

Ook dit boek bracht weer een mooie boodschap over zoals ik gewend ben van de boeken van deze schrijfster. Toch gaf Dansen voor beginners mij aan het eind ook een dubbel gevoel, alsof het nog niet af was. Ik kan in ieder geval niet wachten op de toekomstige boeken van Nicola Yoon. De combinatie van humor, tienerproblemen en tegelijkertijd ook veel diepte maken dit heerlijke boeken die je stiekem niet meer weg kunt leggen.

Bedankt uitgeverij Querido voor dit recensie-exemplaar!

Bestel Dansen voor beginners bij Bol.com