Recensie: Was je maar van mij – Mhairi McFarlane

Stiekem heeft Was je maar van mij een van mijn guilty pleasures, namelijk een nep-relatie. Totaal cliché, maar toen ik werd gevraagd om mee te doen aan een blogtour van dit boek kon ik het dan ook niet laten om hem te lezen. Heerlijk zo’n feelgood tussendoor. Benieuwd of dit boek van Mhairi McFarlane een aanrader is? Lees dan snel verder.

Was je maar van mij
Auteur: Mhairi McFarlane
uitgeverij: HarperCollins

Recensie Was je maar van mij Mhairi McFarlane

Als Lauries vriend na achttien jaar hun relatie beëindigt, heeft ze een probleem. Niet alleen omdat ze voor hetzelfde advocatenkantoor werken en elkaar dus nog elke dag zien, maar ook omdat haar perfecte leven nu in duigen ligt. Als de nieuwe vriendin van haar ex ook nog eens zwanger blijkt, is de chaos compleet. Maar dan heeft Laurie een bijzondere ontmoeting in een kapotte lift met Jamie Carter, de knapste man van het kantoor, en lijkt de oplossing voor haar probleem binnen handbereik.

Jamie gelooft niet in de liefde, maar hij heeft een vriendin nodig om indruk te maken op zijn bazen. Laurie, op haar beurt, wil een nieuwe liefde om ook weer onderwerp van gesprek te zijn. De ideale combinatie: een fake relatie met voor beiden alleen maar voordelen. Alleen is er maar een heel dunne lijn tussen doen alsof je verliefd bent en je hart verliezen aan je knappe ‘nep’-vriendje.

mijn mening

Het verhaal van Laurie komt langzaam op gang, na het begin – de break-up – blijft het verhaal nogal lang hangen in het verdriet van Laurie. Waarnaar je de weg volgt waarin ze probeert om weer haarzelf te vinden.

Laurie is een advocaat die goed haar werk doet, al 18 jaar samen is met Dan en ‘gewoon’ haar leven leidt. Ze lijkt verder niet te veel over alles na te denken, totdat haar vriend Dan het plotseling uitmaakt. Haar hele leven staat op zijn kop en zelfs op het werk vind ze geen afleiding. Dan en zij werken namelijk op hetzelfde kantoor waar een ontzettende roddelcultuur hangt. Wanneer Dan bekend maakt dat hij een relatie heeft met een andere vrouw en daarmee ook nog is een kindje krijgt zoekt Laurie het ergens anders. Namelijk bij de ‘rokkenjager’ van het werk, Jamie. Een man die niet in de liefde gelooft óf misschien toch vooral zijn hart beschermd?

In Was je maar van mij vliegen de clichés je om de oren, ‘er is maar één bed’, de nep-relatie, vastzitten in een krappe ruimte en meer. Toch maakt dit stiekem het feelgood genre erg leuk. Door de fijne schrijfstijl is dit gewoon een lekker boek voor tussendoor. Op bepaalde momenten gaat het verhaal toch nog een beetje meer de diepte in dan je gewend bent van dit genre. Het verhaal zit daardoor een beetje tussen een romcom en zelfontwikkeling in, maar was het voor mij beide net niet helemaal.

Bedankt Harper Collins voor dit recensie-exemplaar!

Bestel Was je maar van mij bij Bol.com

Recensie was je maar van mij Mhairi Mcfarlane