Recensie: Het onzichtbare leven van Addie Larue – V.E. Schwab

Een meisje die na honderden jaren vergeten te zijn eindelijk door iemand wordt herinnert, de stiekeme romance liefhebber in mij moest dat verhaal natuurlijk lezen. Dat dit boek ook nog eens in een prachtige limited edition uitkwam was een extra bonus. Door de naked cover en schutbladen met artwork was ik in ieder geval meteen om. Maar was het verhaal zelf ook zo goed?

Het onzichtbare leven van Addie Larue
Auteur: V.E. Schwab
Uitgeverij: Boekerij

Ik knipper met mijn ogen en mijn halve leven is voorbij.
Ik wil niet sterven zoals ik geleefd heb.
Op hetzelfde stuk groen van tien bij tien meter geboren en begraven.

Frankrijk, 1714. Als Adeline LaRue wordt uitgehuwelijkt, smeekt ze om meer tijd en een leven in vrijheid. Haar wens gaat in vervulling, maar tegen een vreselijke prijs. Addie zal eeuwig leven, en is gedoemd te worden vergeten door iedereen die ze ontmoet. Zelfs haar ouders vergeten hun dochter op slag en jagen haar hun huis uit.

Ontheemd en alleen begint Addie aan een betoverend avontuur dat eeuwen en continenten omspant. Van de achttiende-eeuwse salons van Parijs tot de straten van het moderne New York: Addie leert overal overleven. Maar terwijl haar tijdgenoten de geschiedenisboeken in gaan, blijft Addie onopgemerkt bestaan. Dag na dag, jaar na jaar.

Tot ze op een dag een boekhandel in stapt en iemand haar voor het eerst in driehonderd jaar herkent…

Waar begin je bij een boek die zoveel omvat. Addie Larue is een verhaal die je meeneemt door tijd en ruimte. Een boek die je op het feit drukt dat je alles uit het leven moet halen, net als Addie.

Addie is 22 wanneer ze wordt uitgehuwelijkt. Ze heeft altijd al meer van de wereld willen zien dan het saaie dorpje Villon waar ze is opgegroeid. Haar grootste nachtmerrie is dat ze ook eindigt in dit dorp, met als tussenstop trouwen en kinderen krijgen. Ze heeft er alles voor over om haar wereld te vergroten, totdat haar gebeden worden beantwoord. Maar offers hebben altijd een prijs…

Esteles gezich betrekt. ‘De oude goden zijn misschien groot, maar ze zijn niet vriendelijk en niet barmhartig. Ze zijn wispelturig, grillig, als maanlicht op het water of schimmen in een storm. Als je ze toch per se wilt aanroepen moet je oppassen; je moet uitkijken waar je om vraagt, bereid zijn om de prijs te betalen. En hoe wanhopig of ellendig je je ook voelt, je moet nooit bidden tot de goden die pas na het donker antwoord geven.’

Addie is een karakter waar ik mezelf erg in herkende. Alles van de wereld willen zien en van elk nieuwe belevenis zó blij kunnen worden.. net als haar lijkt één leven mij ook niet genoeg. Ik heb dan ook genoten van alle beschrijvingen in het boek, alle tijden die zij meemaakte, hoe de wereld veranderde. Hoe mooi zou het zijn om dat allemaal mee te mogen maken. Toch is hierdoor Het onzichtbare leven van Addie Larue nogal een sloom boek. Op een bepaald moment zijn de acties van de personages zelfs nogal voorspelbaar en komt het herhalend over. Door de afwisseling van heden en verleden blijf je echter doorlezen. Op de juiste momenten word het verhaal onderbroken door het verleden, waardoor je de omvang van Addie’s vloek en Addie zelf beter begint te begrijpen. Het is een boek die je laat nadenken over je eigen leven.

De omgevingen en gebeurtenissen zijn heerlijk beeldend geschreven, het verhaal is vermakelijk en ik had wel tientallen quotes uit dit boek kunnen halen. Toch had ik door de hype die  rondging meer verwacht, wat ik dit boek natuurlijk niet kan aanrekenen. Qua gevoel kwam het levensverhaal van Addie gewoon net niet helemaal binnen. Maar is het zeker een boek wat waard is om te lezen, alleen al om de mooie, bijna poëtische schrijfstijl.

Bedankt Boekerij voor dit recensie-exemplaar!

Bestel Het onzichtbare leven van Addie Larue bij Bol.com

Recensie het onzichtbare leven van Addie Larue V.E. Schwab