Recensie: Uitverkoren -Veronica Roth

Uitverkoren is het eerste boek dat is geschreven voor volwassenen door Veronica Roth. Ik kende haar al van de Young Adult serie Divergent waar ik groot fan van was, en ja, behalve dat laatste deel dan. Ik was dan ook erg benieuwd of Veronica terug kon komen met dit boek. De synopsis klonk in ieder geval veelbelovend..

Uitverkoren: 3 sterren rating drie ster
Auteur: Veronica Roth
Uitgeverij: Boekerij

Ergens vlak bij Chicago drong op een duistere dag het kwaad de wereld binnen en bracht chaos en verwoesting. Vijf schijnbaar doodgewone tieners – Sloane, Matt, Ines, Albie en Esther – werden opgeroepen zich te melden. Eén van hen zou “de uitverkorene’ zijn die de wereld kon redden. En waar of niet, het werkte: het kwaad werd verslagen en de aarde was veilig.

Tot nu. Tien jaar later is de wereld de tragedie bijna vergeten. Maar Sloane niet. Zij wordt nog elke dag achtervolgd door haar verleden: letterlijk, door de paparazzi die haar maar niet met rust laten, en figuurlijk, door het kwaad dat haar nog altijd nachtmerries bezorgt. Op het tienjarig jubileum van hun overwinning slaat het noodlot opnieuw toe: een van de vijf overlijdt. En als de overige vier zich verzamelen voor de begrafenis, op de plek waar het tien jaar geleden allemaal begon, doen ze een huiveringwekkende ontdekking die alles op losse schroeven zet.

Wat Uitverkoren alleen al zo origineel maakt is dat dit boek gaat over wat er gebeurt ná alle grote gebeurtenissen. Na het grote gevecht en het duister is bestreden. Vaak hint de laatste pagina dan naar een happy end, maar is dat ook zo? In Uitverkoren lees je wat er gebeurt nadat vijf tieners het Duister hebben verslagen, tien jaar later.

Dit was niet een boek die je even zo uitleest. Uitverkoren is een complex en interessant verhaal, waarbij Veronica Roth je in eerste instantie echt verrast. De hoofdpersonage Sloane is een intrigerend karakter. Beetje bij beetje kom je meer te weten over haar, de andere vier uitverkorenen en wat er is gebeurd rondom het grote gevecht tegen het duister. De hoofdstukken worden afgewisseld met inkijkjes in geheime dossiers en diverse krantenartikelen wat de spanning ook opvoert. Ongeveer in het midden van het verhaal ging het me echter vervelen. Op meerdere punten werd het verhaal erg langdradig en viel het in herhaling. Zo waren de beschrijvingen van Chicago een beetje too much, als je de stad niet kent gaat het zelfs erg vervelend worden. Je weet immers toch niet wat er wordt bedoelt en hoe het eruit ziet.

Uitverkoren werd uiteindelijk een beetje een raar en oppervlakkig verhaal. Ondanks dat het wel verrassend en complex in elkaar zit qua verhaallijn gaat het niet de diepte in qua gevoel. De personages leer je niet goed genoeg kennen en hen beweegredenen achter hen acties ook niet. Daardoor maakte het me ook niet uit wat er verder ging gebeuren en kreeg ik ook minder de drang om het boek weer op te pakken. Het enige wat er dan ook te zeggen valt is.. she did it again! Net als met het laatste deel van Divergent. Ik was dan ook erg teleurgesteld dat dit boek de verkeerde kant opging waar het juist zo interessant begon. Het einde was dan wel weer leuk gevonden, maar gaf niet de voldoening waar je op hoopt bij het dichtslaan van een boek.

Bedankt Boekerij voor dit recensie-exemplaar.

Bestel Uitverkoren bij Bol.com

Recensie Uitverkoren Veronica Roth Pinterest