Filmrecensie: Downton Abbey

Het is alweer een tijdje geleden dat Downton Abbey de film uitkwam. Toch leek het me leuk om er nog een blogpost over te schrijven. Vooral omdat het voor mij ook een mijlpaal was, ik was namelijk echt al heel lang niet meer naar de bioscoop geweest door het chronisch ziek zijn (meer hierover op mijn ‘About Me’ pagina), terwijl dat toch één van mijn favoriete hobby’s was. Toen ik hoorde dat er een film van Downton Abbey uitkwam hoopte ik dan ook vurig dat ik hem kon zien. Downton Abbey is namelijk één van mijn favoriete series, samen met mijn moeder heb ik de 6 seizoenen echt verslonden. Onlangs was dan eindelijk het moment waarop ik me goed genoeg voelde om te gaan of in ieder geval te proberen, en gelukkig ging dit goed! Wat ik van de film vond? Dat lees je hier.

Waar gaat de film over?

De bekende acteurs uit de populaire televisieserie over de Britse familie Crawley en hun bedienden keren terug voor de film. Hierin zien we de geliefde Crawleys en hun onbevreesde personeel zich voorbereiden voor het belangrijkste moment in hun leven. Een koninklijk bezoek van de koning en koningin van Engeland zal schandaal, romantiek en intrige teweeg brengen die de toekomst van Downton doen wankelen.

En wat vond ik ervan?

Te veel van je favoriete serie kan natuurlijk gebeuren. Vaak wanneer een serie goed loopt word deze ontzettend uitgemolken met eindeloze seizoensverlengingen, terwijl het verhaal al lang is afgelopen of zijn beste punt heeft bereikt. Nadat ik superenthousiast was na de film aankondiging / trailer dacht ik dan ook meteen, als dat maar goed gaat. Gelukkig was dit totaal niet het geval. De regisseur en acteurs hebben het echte Downton Abbey sfeertje weer goed tot zijn recht laten komen. Vanaf het allereerste moment zat ik er weer lekker in, bij de beginmuziek kreeg ik zelfs al kippenvel. Ik vond het super om mijn geliefde personages weer terug te zien en dan vooral granny waar je weer volop om kon lachen, Thomas Barrow die stiekem toch wel een beetje mijn favoriet is en Tom Branson waarvan ik hoopte die nog een keer gelukkig te zien na alles wat hij heeft meegemaakt.

Het verhaal daarentegen vond ik iets minder indrukwekkend, maar! Dat vond ik helemaal niet erg. Waar mijn fan-hartje namelijk wel sneller van ging kloppen is dat deze film vooral nog meer closure geeft voor bepaalde karakters waar de serie dat niet deed. Voor de fans van is de film dus echt een must om te zien! Heb je de serie echter nog niet gezien? Dan zou ik die zeker eerst gaan kijken om spoilers te voorkomen en daarmee een prachtige serie te missen.

Wat vond jij van de Downton Abbey film? Of ben je nog van plan te gaan?

Bestel de film Downton Abbey bij Bol.com

Filmrecensie Downton Abbey Pinterest