Recensie Donkerblauwe Woorden – Cath Crowley

Soms ben je echt in de mood voor een luchtig boek. Op mijn bookstagram vroeg ik dan ook naar tips en als snel kreeg ik te horen over Donkerblauwe woorden die ik meteen reserveerde bij de bieb voor op vakantie. Wat ik ervan vond? Dat lees je hier in mijn recensie.

“Wat ik me er nog het beste van herinner is de lucht. Die had ik zo nog nooit gezien. Effen en zonder sterren, alsof de wereld een doos was geworden met een deksel erop.”

Donkerblauwe Woorden :
Auteur: Cath Crowley
Gepubliceerd door: Young & Awesome

Ik had de brief geschreven voor ik van huis ging, mijn handen bevend terwijl ik de woorden op papier zette. Het was voornamelijk ik hou van je, met een beetje je kunt het dak op. De perfecte liefdesbrief, volgens Lola.

In de tweedehandsboekwinkel van Henry’s vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. Mensen omcirkelen woorden die ze mooi vinden, onderstrepen zinnen of ze laten boodschappen achter in de kantlijn: gedachten, vragen, wensen. Sommigen laten brieven achter tussen de bladzijden. Brieven aan schrijvers, aan (ex-)vrienden of vriendinnen. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor haar beste vriend Henry, vlak voordat ze gaat verhuizen…

Donkerblauwe Woorden Cath Crowley

Donkerblauwe woorden is echt hét boek voor een feelgood gevoel. Het speelt zich grotendeels af in een boekenwinkel (bonuspunten!) en er worden veel passages gebruikt uit andere boeken  waardoor je eventuele nieuwe favorieten zou kunnen vinden. Maar ook had dit boek zelf zoveel leuke quotes, grappige maar ook erg mooie, dat ik moeilijk kon kiezen welke ik hier in mijn recensie zou gebruiken. Cath Crowley schrijft over rouw, vriendschap maar ook de liefde voor boeken op een knappe, maar toch luchtige manier.

Wat ik zelf het verhaal nog origineler vond maken is dat je niet alleen leest uit het perspectief van de twee hoofdpersonages Rachel en Henry, maar tussendoor ook brieven uit de brievenbibliotheek krijgt te lezen waardoor je de andere personages ook beter leert kennen. De brievenbibliotheek is namelijk een bieb waar mensen in de boeken mogen schrijven, wat ze ervan vonden, hun gedachtes bij bepaalde passages en waar ze zelfs brieven mogen achterlaten. Iets wat ik mij eerst niet kon voorstellen want wie schrijft er nou in een boek?! Maar waar ik door Donkerblauwe Woorden al snel fan werd van het idee, zo wordt lezen nog leuker en persoonlijker en kan je de liefde voor een verhaal delen met anderen. Als ik een minibieb zou beginnen dan wist ik in ieder geval wel wat voor één 😉

“Maar ik geloof niet dat de toekomst ons een teken geeft. Ik denk dat we terugkijken en het verleden lezen met het heden in onze blik.”

Kortom is dit echt een boek wat ik niet snel zou vergeten, eentje die me voor een lange tijd bij zou blijven en absoluut een nieuwe favoriet is.  Ik ben dan ook erg benieuwd geworden naar de andere boeken van Cath Crowley. Mocht je nou echt op zoek zijn naar een liefdesverhaal dan zou ik toch even verder zoeken, maar voor je liefde voor boeken kan ik echt geen beter boek aanraden dan deze.

Bestel Donkerblauwe Woorden bij bol.com

Wil je nog meer boeken lezen die een boekenthema hebben? Lees dan snel deze blogpost met meer leestips.